Remy Nilson travar vidare
”Halmia ett starkt varumärke”
IS Halmia som klubb och varumärke klingar fortfarande starkt i Remy Nilsons sinnevärld.
– Här har ni ett av de hundra starkaste varumärken i fotbollen, och även om man är i lägre divisioner kan man göra bra saker, konstaterar den senaste föreläsaren i Executive Club.
Efter ett ofrivilligt uppehåll med anledning av pandemin drog föreningens nätverk igång igen på Hotel Tylösand.
Remy Nilson, 71, värmlänningen ursprungligen från den lilla orten Fiskevik och i dag bosatt i Stockholm uppehöll sig i sportens förlovade värld fram till hans syn på ledarskap.
Halmia ligger nära Remys hjärta och berättar om Expressens lansering av ”laget i mitt hjärta”.
– Jag minns att vi vi fick 100 000-tals röster. Degerfors vann och Halmia fanns också med bland de mest populära klubbarna, minns han.
Just Degerfors är i dag en av Remys hållplatser. Han har ett finger med i att utveckla supporterledet i den allsvenska föreningen.
– Och här har Halmia samma stora potential. Det lokala är viktigaste men ute i landet finns det personer som är beredda att hjälpa till, menar Remy.
Remy igen:
– För mig går mission före vision. Bygg en stabil grund och man behöver inte i alla lägen har stora mål som att nå allsvenskan.
Fotbollen i all ära men Remy Nilssons professionella resa inleddes i journalistiken som senare följdes av travsporten.
Via lokaltidningen i Arvika värvades han till Expressen och där följde en tid med oförglömliga minnen. Han fick i uppdrag att ”punktmarkera” brottaren Frank Andersson inför OS i Moskva 1980. Något år senare blev Remys stora ”scoop” att närvara vid boxaren Muhammad Alis sista VM-match.
– Jag förstår ännu inte i dag hur Frank Andersson kunde bli en mästare, han tränade ju knappt. Tre veckor före ett mästerskap gick han in i en träningslokal. Han var långt före i utvecklingen och sin sport, hävdar Remy.
Muhammad Ali är världens mest kända person enligt Remy. I förlängningen blev det en bilaga om just Ali i Expressen.
– Jag skickade 17 matlappar, normalt var det att stoppa vid fyra. Tidningen hörde av sig och konstaterade att materialet höll för en egen tidning, ler Remy.
Intresset för travsporten har funnits nära hans familj i alla år. Dåvarande vd:n i ATG Gert Lindberg värvade Remy till företaget.
Resan som marknadschef varade i 17 år och senare blev han även vd för spelbolaget.
– Jag lanserade från början en tipsruta ”fem tippar V65” som senare blev V75. Den rutan lever fortfarande kvar i tidningarnas värld 50 år efter första utgåvan.
Remy lever fortsatt starkt för travsporten. Han är invald som ledamot i Svensk Travsports styrelse. Efter ”skilsmässan” med ATG, är utmaningarna många och Remys kompetens kommer väl till pass i ST när travbanorna tvingas till en nyordning.
När Remy som mest var i ropet hos ATG skuggade SVT honom och han blev sedermera chef för tevesporten. De sex åren i SVT-borgen var de viktigaste i karriären hävdar han.
Sysselsättningen i dag för Remy handlar om att vara med i olika nätverk och styrelser.
Av Thomas Engman
———————————————————
”Från ego och Ali till ledarskap”
Efter 40 år av spännande, intressanta och inspirerande jobb på olika positioner inom media-, marknadsförings-, sport- och vadslagningsföretag ser jag äntligen fram emot en ”ledig position” för att använda min erfarenhet och kunskap. Nu är jag där. Och det är verkligen spännande! Som Senior Advisor och konsult för företag som Brand New Content, Prime Group och Teknikhuset AB har jag haft en bra start och det är en ära att få arbeta med kreativa, entusiastiska och engagerade människor. ”Att skapa känslor” genom professionellt berättande och förpackning har alltid varit avgörande för framgång. Det är vad jag har gjort hela mitt liv och det är där jag känner mig hemma. Idag handlar det om att omvandla dessa ”känslor” till nya olika digitala plattformar och nya format. Kan det bli mer spännande? Hur man leder, engagerar och utvecklar människor har också varit av stort intresse för mig. Därför är jag stolt över att vara en del av ett nätverk av ledare från hela världen, kopplat till Harvard Business School i Boston, där vi regelbundet träffas och diskuterar ledarskap kopplat till hur man skapar en kultur för engagemang inom företag och organisationer. Varför? Eftersom ”människors engagemang” idag verkar vara den mest värdefulla faktorn för framgångsrika företag och organisationer i en värld av snabbt växande konkurrens. Finns det ett ”Higher Ambition Leadership” som till exempel kan skapa och kombinera aktieägarvärde med socialt och samhällsansvar? Svaret: Definitivt! På vilket sätt? Handlar allt om ”talang” eller finns det en ”verktygslåda” för alla? Kort svar: Ja, det finns verktyg och det handlar om människor och deras relationer! Idag känner jag mig som en apostel för ”High Ambition Leadership” och jag håller seminarier.